Ce reprezintă conceptul Portalului e-APL?
Transformarea digitală a autorităților publice locale într-o manieră eficientă și sustenabilă pornește de la un proces de identificare, optimizare și standardizare a serviciilor și proceselor la nivelul tuturor autorităților, digitalizarea serviciilor și proceselor vitale, care să fie transpuse ulterior într-un sistem informațional care să permită utilizarea rapidă și securizată a acestuia, dar și care să sporească accesibilitatea serviciilor. Acesta este unul din obiectivele acestei platforme destinate autorităților publice locale: optimizarea modului de interacțiune cu cetățenii, eficientizarea activității autorităților publice locale, reducerea poverii administrative de pe ambele părți.
Obiectivul major este îmbunătățirea experienței cetățenilor, dar și a activității autorităților locale, creând valoare adăugată și impact pozitiv. Prioritizarea s-a efectuat în baza necesităților și problemelor expuse de APL-uri: fiind vocalizate 3 direcții importante pe care se va interveni în regim prioritar și care vor genera schimbări reale și așteptate. Este vorba de asigurarea accesului la date, în mod uniformizat, pentru reprezentanții APL, pentru a face posibilă desfășurarea optimă a funcțiilor APL, activităților administrative aferente. Aceasta se referă la datele necesare pentru planificare bugetară corectă, în baza unor date relevante; datele necesare pentru prestarea diferitor servicii locale; precum și datele necesare prestării optime a serviciilor sociale.
Ulterior, echipa de proiect își propune, prin această platformă, să digitizeze funcția de registrator a APL-urilor, adică să ofere funcțional pentru înregistrarea în Registrele de stat a acelor evenimente care se produc la nivelul APL, care, în prezent, doar de iure sunt captate de APL, cum sunt: domeniul de stare civilă, bunuri imobile și unități de drept. Prin setarea acestui obiectiv se intenționează descentralizarea la maxim a proceselor și funcțiilor legate de aceste importante domenii și a le aduce cât mai aproape de cetățean. Indiferent că sunt servicii ale autorităților centrale sau locale, cetățeanul trebuie să aibă același model de interacțiune.
O altă prioritate este digitalizarea serviciilor publice locale - un element esențial care va schimba calitativ experiența membrilor comunităților locale. În acest caz, vom reutiliza servicii, resurse informaționale, instrumente digitale existente și care sunt utilizate cu mult succes de autoritățile centrale, cum ar fi MCloud pentru găzduirea platformei, serviciul MPass pentru autentificare sigură, serviciul MSign pentru semnare, serviciul MPay pentru plăți electronice, platforma MConnect pentru a consuma și furniza date, platforma de configurare a serviciilor electronice, etc.
Agenția de Guvernare Electronică se angajează să ofere tot suportul tehnologic, metodologic și juridic necesar pentru a face posibilă dezvoltarea, dar și implementarea de jure și de facto a platformei, care va permite o aliniere a autorităților publice locale la prevederile Legii serviciilor publice recent aprobate de Parlamentul Republicii Moldova.
Care sunt termenii de implementare a acestei platforme și care vor fi beneficiile pentru APL?
Prin această activitate se urmărește localizarea agendei de transformare digitală, ceea ce înseamnă integrarea tehnologiilor și inovațiilor în serviciul comunităților locale, dar și al administrațiilor publice locale.
Obiectivele platformei sunt:
- Sporirea calității și accesibilității serviciilor publice;
- Centrarea pe necesitățile cetățeanului;
- Reutilizabilitate și Simplificarea administrativă;
- Creșterea performanței autorităților administrației publice;
- Competitivitatea angajaților APL prin formarea continuă și dezvoltarea competențelor digitale.
Totodată, între avantajele utilizării platformei e-APL, pot fi menționate: eficientizarea a tot ceea ce înseamnă activitatea la nivel local, interacțiunea cetățenilor cu APL, dar și interacțiunea APL cu autoritățile de nivel central.
Inovația și tehnologiile utilizate în interesul public aduc mai multă transparență în activitatea publică, sporesc accesibilitatea serviciilor publice, reduc costurile de prestare a serviciilor și cele de administrare, exclud complexitatea prin reutilizarea la maxim a datelor și oportunităților oferite de tehnologii, generează valoare adăugată și pentru cetățeni, dar și pentru administrațiile publice, creându-le alternative cetățenilor și punându-le la dispoziție soluții performante administrațiilor.